Aproape totul despre garaj

La prima vedere, garajul in sine pare o dependinta gospodareasca mai mult decat banala. Ce mare lucru, ar carcoti un carcotas? Ia, o cosmelie, acolo, din lemn, beton sau tabla. Sa fie destul de mare si de inalta ca sa incapa jeep-ul, izolata bine ca sa nu ploua pe bunatate de caroserie polisata si ... cam atat.


Asta, s-o creada carcotasul! Garajul a incetat sa mai fie o simpla anexa. Tehnologiile moderne de constructii l-au transformat in utilitate elaborata. "1001 case" iti ofera solutii tehnice, tipuri de materiale, accesorii si finisaje, adica ... aproape totul despre garaj. Si, cum in orice incapere se intra pe usa ...

Usile de garaj

Pot fi: normale, culisante, basculante, rabatante, actionate manual, electric, hidraulic, cu telecomanda sau fara. Oricat de sofisticata ar fi, usa trebuie sa indeplineasca o functie simpla permitand accesul automobilului in si din garaj. Ai grija cand stabilesti dimensiunea. Unii soferi au nevoie de un spatiu mai mare de manevra, asa ca usa este bine sa aiba dimensiuni generoase. Majoritatea usilor comercializate au dimensiunea standard de 2 x 2 metri, oferind un acces confortabil.

Ce tip de usa este cel mai potrivit? Depinde! Pentru garajele amplasate la subsolul casei este indicata usa rabatanta sau culisanta pe verticala. Exista variantele cu actionare manuala, electrica, manualahidraulica si automatizata (cu telecomanda). Garajele normale, construite la nivelul solului pot "suporta" orice fel de usa.

Oferta actuala pe piata usilor de garaj este mai mult decat consistenta. Noi am recomanda un sistem de usa culisanta realizata din P.V.C. Avantajele sunt multiple: pret accesibil si semi-automatizare. Practic usa se comanda de la un intrerupator electric situat pe rama exterioara si culiseaza, ca un oblon, pe tavanul garajului. Nu uita! Indiferent de tipul de usa pe care il alegi, cere-i firmei producatoare sa decupeze in partea de jos un patrat de 15 x 15 cm. De ce? Foarte simplu! Majoritatea micilor reparatii si reglaje ale motorului se pot efectua in garajul personal. Iarna nu este tocmai confortabil sa stai cu usa deschisa. Daca o inchizi, asfixierea e garantata. Singura solutie este sa mufezi un furtun din cauciuc la teava de esapament si sa il scoti prin orificiul practicat in usa.

Din ce sa construiesc garajul?

Garajul din lemn este cel mai traditionalist. Si acum, acesta este des folosit, din diverse considerente. Este ecologic, estetic si calduros la vedere. Alcatuieste un tot unitar si armonios cu casele din lemn, dar se asorteaza si cu celelalte materiale de constructii. Dezavantajele garajului din lemn ar fi: slaba rezistenta in timp, risc crescut de incendiu, procedura de izolare laborioasa.

Tendintele arhitectonice moderne prefera mai degraba carporturile din lemn, decat garajele. Acestea sunt alcatuite, practic, din patru stalpi si un acoperis. Pentru mai multe idei si variante iti recomandam o pagina web: www.chaletbois.com. Este vorba de o firma din Franta, mai precis de la Nisa. Au produse cu totul deosebite. In plus, ai garantia unui lemn uscat asa cum se cade. Ar mai fi si o varianta de garaj din placi OSB. Este vorba de placi conglomerate obtinute prin presarea si incleierea aschiilor de lemn. Se construieste repede, se izoleaza O.K. dar tine mai degraba de bricolaj.

Garajul din B.C.A. castiga din ce in ce mai mult teren. Se construieste foarte repede, este rezistent si poate fi vopsit si tencuit in toate felurile. Poate fi izolat termic si fonic. Instalatiile electrice si de incalzire se trag fara probleme. Ca tip de pardoseala se preteaza cel mai bine linoleumul cauciucat. Este usor de aplicat, cu adeziv special, se spala imediat si rezista bine in timp. Costul unui garaj realizat din B.C.A. (Beton Celular Armat) este si el, mai mult decat convenabil.

Garajul zidit este o denumire generica pentru constructiile din caramida, beton, B.C.A. etc. Caramida are avantajul unei bune izolari termice. Timpul efectiv de zidire este mai mare decat la B.C.A. O solutie de compromis intre cele doua materiale cumva clasice, caramida si B.C.A.-ul, este data de asa numitii boltari din beton. Sunt ieftini si, mai ales, mari. Poti sa-i torni acasa in cofraje artizanale. Se zidesc repede si usor. Dezavantajele sunt la fel de mari.

Garajul din boltari este umed si racoros. Poti sa il incalzesti cum vrei si cat vrei, ca tot degeaba. Unde mai pui ca poate apare si condensul. Tot din aceeasi familie face parte si celebrul garaj "Granitul". Se facea si se mai face inca pe dimensiuni tip…trailer. Adica, taman cat sa incapa pe o platforma de camion. Era livrat la domiciul, intre blocuri. Arata sinistru si trebuie sa fii sofer pentru a baga masina in cubul respectiv.

O alta solutie, la fel de nefericita, ar fi cea a garajului din tabla. Are doua mari "calitati": vara se incinge si iarna ingheata. In plus, ruginirea este garantata. Asadar… Este greu de dat un raspuns categoric la intrebarea: din ce material este cel mai bine sa
imi construiesc garajul? Depinde de planul arhitectonic, preferintele fiecaruia si, nu in ultimul rand …de buget.

Ce trebuie sa am in garaj

Teoretic, masina… practic, o multime de maruntisuri, scule si accesorii. Nu de alta, dar chiar daca nu iti repari singur frumoasa pe patru roti, nu strica sa ai pe ce pune mana la nevoie. In plus, garajul este ideal ca spatiu de depozitare pentru unelte. Sa o luam usor, inginereste. Un prim element de baza este podeaua. Trebuie sa fie rezistenta, lavabila si, de ce nu, eleganta.

Cele mai potrivite materiale sunt, enumerate in ordinea durabilitatii: piatra, cimentul, gresia, linoleumul cauciucat, lemnul. Ca tot suntem la podea, nu ar strica, daca dimensiunile garajului o permit, sa sapam si o rampa. Mai prosaic spus, o groapa cimentata si iluminata, suficient de adanca pentru ati permite sa stai in picioare. Rampa se acopera cu traverse din lemn sau cu un sistem pliabil din P.V.C. Catacomba cu pricina prinde bine la garajul omului. Mai schimbi un ulei, mai strangi un colier sau pur si simplu ai unde sa-l gazduiesti pe meseriasul mecanic.

Si uite asa am ajuns la pereti sau pe langa. Aici, paralel si echidistant, trebuie sa vina tevile de termoficare. Garajul neincalzit nu mai are nici o scuza. Un singur calorifer din otel de dimensiuni medii, ajunge. Chiuveta este si ea obligatorie. Dulapurile si rastelele pentru scule vor fi dispuse pe langa pereti sau pe perete, ancorate cu dibluri solide. Este bine sa fie confectionate din tabla sau lemn masiv. Ce scule ar fi bine sa nu iti lipseasca din garaj? Hm … Depinde cat de mult iti place sa surubaresti.

Minim necesar de scule:

• Set chei fixe
• Set chei tubulare
• Set chei inelare
• Trusa tip crichet
• Set surubelnite cap normal
• Set surubelnite cap cruce
• Trusa de clesti si patenti
• Redresor
• Banc de lucru
• Polizor
• Menghina
• Lampa portativa
• Bormasina
• Surubelnita electrica
• Polizor unghiular
• Furtun si perii pentru spalat masina.